2018. március 30., péntek

FOSZLÓS KALÁCS

Többször próbálkoztam már kalácssütéssel, mindig más és más receptet próbáltam, de egyik sem volt az igazi. Mígnem megtaláltam a tökéletes kalács receptjét Limara konyhájában. Azóta már többször is sütöttem és tényleg olyan, mintha a pék sütötte volna. Az elkészítésnél fontos, hogy megfelelően átgyúrjuk majd a kellő ideig pihentessük. A hiedelemmel ellentéten nem kell túl meleg legyen a helyiségben, ahol készítjük, a szobahőmérséklet tökéletesen megfelel. Ajánlom azoknak is, akik félnek a kelt tésztáktól, mert ha követi az utasításokat, akkor borítékolható a siker. 


Hozzávalók

A kovászhoz
1 dl tej
1 teáskanál cukor
2 dkg élesztő
2 csapott evőkanál liszt

A kalácshoz
0,5 kg liszt
csipet só
3 evőkanál cukor
1 egész tojás
1 tojás sárgája
2 dl tejszín (édes, én hulalát használok))

+1 tojás a kenéshez

Elkészítés

Először a kovászt készítem el, ehhez a tejet meglangyosítom, beleszórom a cukrot és a lisztet, majd belemorzsolom az élesztőt, jól elkeverem, majd lisztet szórok a tetejére és 10 percre félreteszem. 
Közben egy tálba szórom a kalács hozzávalóit. Először a lisztet, majd ehhez hozzákeverem a sót és a cukrot, ezután a közepébe mélyedést fúrok és beleütöm a tojást és a sárgáját, valamint beleöntöm a tejszínt. Mikor a kovász szépen felfutott ráöntöm a tejszínre és elkezdem összegyúrni a tésztát. Középről kifele haladva először a tojásokat keverem el a kovásszal és tejszínnel, majd fokozatosan keverem hozzá a lisztet, amíg össze nem áll, egy kicsit ragadós lesz eleinte, amí föl nem veszi az összes lisztet. Mikor már majdnem fölvette a lisztet kiborítom az asztalra és ott gyúrom tovább, amíg teljesen egynemű nem lesz. Ezután jön a neheze, 10 percig a jobb és bal kezemet váltva gyúrom. Nem kell vele kesztyűs kézzel bánni, minél jobban átgyúrjuk annál levegősebb lesz a tészta és annál fényesebb. Ha úgy érezzük, hogy túl lágy a tészta gyúrás közben enyhén lehet lisztezni az asztalt így a tészta majd ezt fokozatosan felveszi. Tíz perc gyúrás elég. Mikor ezzel megvagyunk meglisztezem az asztalt ráteszem a tésztabucit és lefedem azzal a tállal, amiben összekevertem a hozzávalókat. Így hagyom állni 30 percet. Mikor letelt az idó a tésztát 6 részre vágom (egyforma nagyságú) és mind a hat részt bucira formázom, majd lisztezett felületen hagyom pihenni csak úgy letakarás nélkül 10 percet. Mikor letelt a tíz perc a bucikból hengereket sodrok úgy, hogy a sodrás előtt kicsit az ujjaimmal ellapítom a bucit, a szélét visszahajtom henger alakúra, majd megsodrom úgy, hogy a közepe vastagabb maradjon, a végek pedig elvékonyodjanak. 
Mikor mind a hat bucit megsodortam hármasával összecsípem a végeket, majd a két hármast egybecsípem és hatos fonással megfonom. Először nekem sem ment könnyen, de mikor ráéreztem a logikára rájöttem, hogy nagyon is egyszerű. Magam elé teszem az összecsípett kalácsrudakat, úgy, hogy a két hármas között egy nagyobb rés legyen, ezután a bal kezemmel a jobb oldali legszélsőt, a jobb kezemmel a bal oldali legszélső rudat fogom meg úgy, hogy a jobb kezem legyen fölül. Fölemel mindkét rudat és úgy csavarom meg, hogy a jobb kezem alulra kerüljön a bal oldalon, ahova középre leteszem a jobb kezemben lévő rudat, ezután ezzel a kezemmel felveszem a bal oldali legszélső rudat és ismét csavarás, majd a bal kezemben lévőt teszem középre, és felveszem vele a jobb oldali legszélsőt, majd így tovább. 
Mikor kész a fonás sütőpapíros tepsire teszem a kalácsot lekenem tojással és állni hagyom 30 percet, de nem takarom le. Közben bekapcsolom a sütőt és előmelegítem 160°C-ra. Mikor letelt a pihentetés ideje a kalácsot újra lekenem tojással és az előmelegített sütőbe teszem 30-35 percre.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése