2016. szeptember 20., kedd

BIRSALMASAJT

Valójában ez már a harmadik próbálkozásom, de gyakorlat teszi a mestert, és ugye senki sem örülne egy olyan leírásnak, aminek sikertelenség a vége. Mikor először készítettem nagyon finom lett, de inkább lekvárnak nevezhető állaga miatt nem tartottam érdemesnek arra, hogy megosszam a nagyközönséggel. Másodjára már kezdte megközelíteni az igazit, de még mindig túlságosan puha volt. Viszont a harmadik megkeményedett végre és olyan lett, amilyenre terveztem. Talán soknak tűnik a cukor mennyisége, de kell ennyi, mert a fanyar ízt el kell vegye és meg kell szilárduljon. 


Hozzávalók

1 kg birsalma (megfőtt alma mennyisége)
70 dkg kristálycukor (kilónként kell ez a mennyiség)

Elkészítés

A hozzávalókban írt 1 kg birsalmát én sem gondolom komolyan, mert ugye annyi van amennyit az ember kap, vagy amennyi terem a  fán. Szóval a mennyiséget csak az arányok miatt adtam meg. Az én mennyiségem megfőve pontosan 4 kg volt, amihez 2,8 kg cukrot kevertem.
A birsalmákból kivágom a rosszat és összedarabolom. Meg nem pucolom, mert a héjától fog jól összeállni. Sőt még a magházat sem dobom ki, csak a magokat szedem ki. Én apró kockákra szoktam vágni, hogy hamarabb megfőjön. Felöntöm vízzel, annyival, hogy ellepje, majd puhára főzöm. Mikor megfőtt leszűröm, majd botmixerrel összeturmixolom. Ezután egy nagyobb teflon serpenyőben (magasabb a fala) felteszem a tűzre. Addig főzöm, amíg elkezd csapkodni, ekkor hozzákeverem a cukrot és tovább forralom kb. 60 percig, gyakori kevergetés mellett. És ezzel még nincs vége a mentnek, hiszen még sűrűre kell főzni. Nagy tömeget elég nehéz és sokáig is tartana, így előveszem a legnagyobb teflonos serpenyőt (26 cm átmérőjű) és apránként főzőm tovább a masszát. A serpenyőt kb. 3/4-ig töltöm és folyamatos kevergetés mellett a legmagasabb lángon főzöm tovább amíg annyira besűrűsödik, hogy kevergetéskor elválik a serpenyő falától. Ekkor már a színe is sötét barna lesz, de arra vigyázzunk, hogy ne égessük oda. Mikor elkészült az első adag vízzel átöblített tálkákba vagy vajas dobozokba töltöm őket. Ezután mehet is a következő adag a serpenyőbe és ezt mindaddig ismétlem, amíg el nem készül az egész. A tálkákat éjszakára a konyhapulton hagyom kihűlni, majd lefedve hűtőben tárolom.  Ha jól dolgoztam dermedés után szépen szeletelhető, akárcsak a hitlerszalonnának nevezett gyümölcsíz. Lehet belekeverni diót, de az megrövidíti a szavatosságot. 




 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése